Piłka nożna to sport, który nie od lat, ale od wieków cieszy się niezmienioną popularnością. Dowodem mogą być na to chociażby milionowe widownie, które zasiadają przed telewizorem chociażby w czasie spotkań Realu Madryt z FC Barceloną. Ponadto należy dodać ogromną popularność sprzedaży koszulek, czy gadżetów związanych z ulubionym klubem piłkarskim. Należy też przyznać, że dziś media odgrywają ogromną rolę jeśli chodzi o promowanie futbolu na świecie. Do tego należy dodać dobę internetu, a wraz z nią możliwość zobaczenia spotkania na żywo na smartfonie, czy wyniki meczów na żywo na wielu popularnych portalach. A jak w praktyce wygląda dziś kibicowanie ulubionym drużynom futbolowym? Postanowiliśmy powiedzieć sobie na ten temat nieco więcej.
Dostępność meczów piłkarskich
Śmiało można powiedzieć, że dziś rządzi technologia i internet. W dobie smartfonów, tabletów możemy zobaczyć ulubione spotkanie na żywo nie korzystając nawet z telewizora. Dla osób, które nie mają tyle szczęścia, by móc zobaczyć 90-minutowy pojedynek pozostają skróty meczów. A tam wszystko to najważniejsze w 15-minutowej pigułce, czyli skład obu drużyn, bramki, najważniejsze akcje spotkania, kontrowersyjne momenty, czy faule. Takie skróty w większości są dostępne przede wszystkim na stronie danego klubu. Oprócz tego sporą popularnością cieszą się tzw. „relacje na żywo”. Te zazwyczaj przeprowadzone na popularnych portalach internetowych. Polega to na tym, że minuta po minucie relacjonowane są poszczególne akcje meczu.
Internet rządzi
Dziś internet rządzi światem. To też dzięki niemu mamy o wiele większą dostępność i szerokość informacji, w tym także ze świata piłki nożnej. Wystarczy wejść na stronę dane klubu piłkarskiego, a tam mamy nie tylko bieżące aktualności co samej drużyny, jak i poszczególnych zawodników, ale i ich sylwetki, sylwetki trenerów, historię klubu, video z meczów (skróty), statystyki, czy fora dyskusyjne na których każdy kibic może też się wypowiedzieć. W wielu przypadkach mamy także tzw. „sklepy kibica”, a tam gadżety z motywami klubu. Nie od dziś wiadomo, że te najbardziej liczące się chociażby w Lidzie Europejskiej kluby notują ze sprzedaży koszulek i innych gadżetów nie tysięczne, a milionowe przychody.
Czy w futbolu liczą się tylko pieniądze?
Od dłuższego czasu słyszymy wypowiedzi byłych piłkarzy, które nawołują do tego, aby nie psuć zawodników milionowymi kwotami, w szczególności tych młodych. Dziś bowiem roczna pensja niejednego piłkarza mogłaby pokryć pensje całej drużyny jeszcze 30 lat temu. Owszem, w odpowiedzi na ten problem powstała zasada finansowego fair play, jednak często i ona zawodzi. Podobnie jest w przypadku transmisji telewizyjnych, gdzie często wykupienie odpowiednich koncesji to wielka batalia między mediami, a przedstawicielami danej ligi. Czy zatem możemy obawiać, że pieniądze w futbolu zaczną być ważniejsze, niż sportowa rzeczywistość? Oby nie, zwłaszcza w dobie rozwoju tak wielu nowych klubów.